Saturday, August 30, 2014

Bank Idea Rakyat - pelengkap Satu Malaysia

DALAM suasana politik dan ekonomi Malaysia yang kian mencabar, tanggungjawab untuk memikul tugas negara tidak boleh dibebankan sepenuhnya kepada Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri serta 69 ahli Kabinet sahaja. Ia juga adalah tanggungjawab bersama yang perlu dipikul oleh setiap rakyat yang ingin terus hidup aman makmur di tanah air tercinta, Malaysia.
Tatkala mencari jigsaw terakhir supaya rakyat dapat terlibat secara langsung dalam pentadbiran negara, Bank Idea Rakyat dicadangkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Sekilas pandang seperti cadangan yang simple (ringkas) namun secara praktikalnya, boleh diterima pakai sebagai mekanisme pelengkap serta mampu membuat perubahan 180 darjah terhadap senario politik dan ekonomi negara.
Sejak Datuk Seri Najib Tun Razak melaungkan hasratnya untuk mewujudkan sebuah kerajaan beraspirasikan di bawah konsep 'Satu Malaysia,' 'Rakyat Didahulukan,' Prestasi Diutamakan,' puas saya memikirkan pelbagai kaedah dan tatacara bagaimana konsep tersebut dapat dilaksanakan dengan jayanya.
Struktur perwakilan baru UMNO yang akan diputuskan dalam mesyuarat khas pada akhir tahun ini bakal menyaksikan jumlah perwakilan UMNO ditambah menjadi 60,000 orang dan kuota pencalonan dikecilkan.
Ini sudah cukup menggambarkan bahawa hala tuju parti tersebut mulai Perhimpunan Agung UMNO ke-59 nanti ditentukan menurut keperluan semasa rakyat, khususnya Melayu di dalam UMNO.
Mengikut penganalisisan saya, walaupun perwakilan seramai 60,000 orang itu adalah jauh lebih ramai berbanding jumlah asal lebih kurang 5,000 orang, ia hanyalah 1.5 peratus daripada jumlah keseluruhan ahli UMNO yang kini sudah mencecah 4.0 juta orang.
Jika jumlah ini benar-benar mewakili 100 peratus suara ahli UMNO sekalipun, belum tentu ia mewakili 15 juta rakyat Malaysia yang layak mengundi pada PRU-13 nanti.
Walaupun demikian, saranan Najib-Muhyiddin adalah murni kerana struktur UMNO baru juga memberikan kuasa menghukum secara langsung kepada rakyat untuk tidak memanjangkan tempoh pentadbiran mana-mana pemimpin yang dirasakan gagal melaksanakan amanah secara berkesan.
Hakikatnya, sejauh manapun kita berhujah mengenai jumlah perwakilan baru UMNO, ia hanya bersangkut-paut dengan kaedah pemilihan pemimpin Melayu dari parti UMNO sahaja. Persoalan pemilihan pemimpin Melayu dan bukan Melayu dari parti-parti komponen BN yang lain serta kualiti perkhidmatan menteri-menteri Kabinet masih belum lagi terjawab.
Mungkin itu adalah antara alasan mengapa Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon dilantik dan dipertanggungjawabkan ke atas pengurusan prestasi Kabinet Najib-Muhyiddin dalam mencapai objektif sebenar konsep 'Rakyat Didahulukan, Prestasi Diutamakan'.
Demi memperkukuhkan lagi struktur pentadbiran kerajaan, saranan seperti Bank Idea Rakyat perlu dilihat sebagai 'jantung utama' dalam pentadbiran yang mendahulukan rakyat dan mengutamakan prestasi.
Ia bukan hanya bertindak sebagai jambatan di antara kerajaan dan 15 juta rakyat Malaysia yang layak mengundi pada PRU-13 nanti, malahan ia adalah bukti keterbukaan kerajaan dalam menerima pandangan, cadangan dan kritikan yang dibawa rakyat dalam pelbagai isu termasuk ekonomi, pendidikan, perhubungan kaum, kebajikan serta pentadbiran kerajaan secara keseluruhan.
Ternyata Bank Idea Rakyat ini tidak boleh disamaertikan seperti tabung pengaduan awam yang dianggap sudah lama wujud sejak zaman 'dinasour' kerana ia bukan hanya mengambil kira aduan rakyat semata-mata tetapi juga pandangan serta cadangan rakyat terhadap sesuatu isu secara khusus.
Dunia hari ini yang berorentasikan kecanggihan ICT pasti boleh menampung cadangan Bank Idea Rakyat itu dalam bentuk sistem pungutan suara seperti Public Relations System atau Sistem Perhubungan Rakyat yang melibatkan dua komponen utama iaitu, rakyat yang memberi cadangan dan pandangan secara tulus ikhlas; dan kerajaan yang menangani cadangan dan pandangan rakyat secara telus dan terperinci.
Malaysia yang rakyatnya semakin bijak dan peka dengan ehwal semasa perlu diberi hak sama rata untuk bersuara.
Menurut statistik Suruhanjaya Telekomunikasi dan Multimedia pada Disember 2008, jumlah pengguna internet adalah lebih kurang 10 juta orang manakala jumlah telefon bimbit berdaftar pula adalah sebanyak 26.5 juta orang.
Dengan kedua-dua kekuatan ini, infrastruktur Sistem Perhubungan Rakyat dan jaringan rakyat-parti-kerajaan sebenarnya sudah sedia terbentuk. Bagi rakyat yang bukan pengguna internet mahupun telefon bimbit, di ruang inilah wakil-wakil rakyat memainkan peranan untuk bertindak selaku ejen kerajaan yang efektif dengan menganjurkan kaedah sistem pungutan suara rakyat secara manual.
Memang benar bahawa cadangan Bank Idea Rakyat akan menjadikan setiap unit struktur kerajaan kembali peka kepada jeritan suara rakyat. Namun, tunggak kejayaan kepada saranan mekanisme pelengkap itu juga bergantung kepada keberkesanan tindakan susulan yang akhirnya akan diterjemahkan oleh rakyat dalam keputusan PRU-13.
Dengan penuh keyakinan dan harapan, semoga kerajaan sempat membuktikan keberkesanan tindakan susulan memandangkan PRU-13 bakal menemui kita kurang atau lebih tiga tahun dari sekarang.
FERIZ OMAR ialah Presiden Pertubuhan Profesional Melayu dan Pewaris Bangsa (ProWaris)


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0505&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_06.htm&arc=hive#ixzz3BrjItqNK
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Free Gaza