Saturday, August 30, 2014

Feriz Omar menulis

PEMIMPIN MELAYU PERLU ‘KECERDASAN SPIRITUAL’ TINGGI
Laungan janji keramat Datuk Seri Najib Tun Razak-Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam ucapan terakhir Mesyuarat Agung UMNO untuk menjadikan UMNO sebagai wadah perjuangan ‘Rakyat-Parti-Kerajaan’ bergema kuat sehingga menembusi dinding Dewan Merdeka di PWTC, melalui jalan-jalan kota raya, merentasi sungai-sungai, meredah belukar, mendaki bukit-bukau, melepasi lautan sehingga sampai ke pendengaran menusuk sanubari setiap orang Melayu dan orang Islam.
Sekalipun ia suatu janji yang belum lagi dikotakan, namun nada komitmen ke atas janji itu setidak-tidaknya memberi ‘harapan masa depan’ rakyat Malaysia secara keseluruhan.
NAJIB-MUHYIDDIN - PEMIMPIN PUNYA ‘SQ’ TINGGI
Seiring dengan artikel saya seminggu lalu yang menyentuh tentang “Strategi Blue Ocean – Formula Memulih Kembali UMNO”, Datuk Seri Najib berjanji akan mengembalikan kuasa akar umbi dengan mewujudkan hubungan harmoni ‘Rakyat-Parti-Kerajaan’ di luar jangkauan seperti mana di tahap Blue Ocean yang pasti tidak terdaya disaingi parti-parti pembangkang.
Kebanyakan usaha yang disarankan beliau tertumpu untuk menarik semula generasi muda yang sebenarnya memenuhi 70 peratus pengundi Malaysia.
Golongan ini telah dikategorikan oleh beliau sebagai pencetus idealisme ekonomi, politik dan masyarakat. Golongan yang berpendidikan tinggi ini adalah pejuang-pejuang siber yang hebat. Golongan ini pernah dicantas daripada memegang jawatan dan diketepikan oleh sebilangan pemimpin UMNO sekalipun ikhlas berkhidmat.
Buat permulaan, UMNO akan menganjurkan Mesyuarat Agung Luar Biasa bagi membincangkan cadangan syarat minimum kuota pencalonan bagi memudahkan laluan pemimpin yang difikirkan layak untuk bertanding.
Selain daripada itu, cadangan untuk menambahkan jumlah perwakilan sehingga mencapai jumlah 60,000 orang bagi memerangi gejala politik wang juga akan dibincangkan.
Cadangan-cadangan di atas menampakkan bahawa gandingan Najib-Muhyiddin telah melakukan homework untuk muhasabah diri serta menyahut jeritan Spiritual Quotient (SQ) atau Kecerdasan Spritual dalaman mereka. Sesungguhnya, SQ adalah suara hati yang jernih, tidak mungkin ditipu oleh sesiapa pun, termasuk diri kita sendiri dan sentiasa bertindak dengan penuh kesedaran.
Menurut kajian dalam buku Spiritual Intelligence – The Ultimate Intelligence, SQ kini telah dibuktikan sebagai kecerdasan ‘masa depan hakiki’ mengatasi Intelligent Quotient (IQ) dan Emotional Quotient (EQ) yang ditemui sekitar 1990-an.
Pengkajinya, Zohar dan Marshall mendefinisikan IQ seperti kecekapan, kecerdikan, dan berfikir secara logik komputer. EQ pula seperti reaksi haiwan yang bertindak mengikut persekitaran sekeliling. Manakala SQ seperti kebolehan untuk memalingkan pelbagai senario kehidupan ke arah psikologi ketuhanan, ini termasuk nilai-nilai Islam.
Kita mengakui bahawa psikologi sebilangan ahli UMNO masih cenderung ke arah kehidupan serba materialistik dan konsumerisme duniawi. Jikalau tidak, budaya menghalalkan cara politik wang tidak akan berlaku di tengah-tengah kemelut bangsa Melayu dan Islam yang memerlukan barisan kepimpinan UMNO berteraskan kearifan, kebijaksanaan dan kerohanian yang mana nilai-nilai ini adalah pegangan universal umat manusia.
‘DIPERHAMBAKAN’ PEMIMPIN
TIADA SQ
Isu terbesar dalam setiap Mesyuarat Agung UMNO adalah apabila beberapa pemimpin yang tiada nilai SQ sanggup menjual roh dan mengambil kesempatan menabur wang serta memanipulasi pemikiran perwakilan.
Tindakan penyogok politik wang itu seolah-olah merendahkan martabat sebilangan perwakilan UMNO sama seperti kelompok yang mudah ‘diperhambakan’, kelompok yang berpemikiran lemah, kelompok yang tidak yakin dengan Islam serta tidak takut dengan laknat Allah terhadap mereka. Lantaran sentiasa menawarkan diri untuk ditunggang dengan bebas sewenang-wenangnya.
Saya berharap saranan struktur Rakyat-Parti-Kerajaan dilaksanakan segera agar UMNO benar-benar wujud atas kekuatan akar umbi sekali gus membanteras gejala politik wang yang kian meruncing.
Sementara menantikan struktur perwakilan dan pemilihan UMNO itu menjadi realiti, kita perlu menjawab persoalan sama ada keputusan yang baru dibuat oleh lebih kurang lima ribu perwakilan UMNO, Wanita, Puteri dan Pemuda kali ini juga dipersetujui oleh lebih 15 juta rakyat Malaysia yang layak mengundi pada Pilihan Raya Ke-13 nanti di mana sebahagiannya bakal kita temui dalam pilihan-pilihan raya kecil Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Air pada 7 April 2009 nanti.
Saya ucapkan syabas kepada Presiden, Timbalan Presiden, Naib-Naib Presiden, barisan Majlis Tertinggi UMNO, barisan sayap UMNO dalam Mesyuarat Agung 2009. Kami akan terus menyokong dari luar dan sedia bergerak masuk!


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0331&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_05.htm&arc=hive#ixzz3BrkDXqj8
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Free Gaza