Saturday, August 30, 2014

Minda Feriz Omar


KRITERIA PEMIMPIN: INTEGRITI VS POPULARITI


Dalam perbincangan saya bersama tokoh-tokoh politik, cendekiawan dan pemimpin-pemimpin badan bukan kerajaan (NGO) di Institut Integriti Malaysia (IIM) pada 26 Februari lalu, saya mengambil kesempatan untuk mengupas kecenderungan rakyat Malaysia yang sudah mula meletakkan integriti pemimpin-pemimpin sebagai kriteria nombor dua selepas populariti.

Secara realiti pada hari ini, ramai antara kita tidak lagi boleh mencongak kedudukan terakhir kecelaruan politik Malaysia. Jerebu kekeliruan yang tebal anjuran pelbagai media sesekali membuat kita sesak dada dalam mengikuti arus perkembangan politik negara.

Ternyata, King Makers boleh menjadikan seseorang pemimpin itu popular biarpun pemimpin itu mempunyai masalah integriti yang tidak boleh dimaafkan sama sekali.

Gara-gara inilah, rakyat kini mudah mual melihatkan liputan melampau ke atas sesetengah pemimpin sehingga boleh menjadikan kita malas membaca atau menonton propaganda media.

Mujur bagi kita yang mempunyai ‘mata hati yang tajam’ mengetahui hakikat sebenar bahawa pemimpin-pemimpin yang lebih menonjol di dada akhbar ataupun media elektronik sebegini tidak semestinya menjadi calon lebih hebat berbanding pemimpin-pemimpin yang jarang mendapat liputan media.

MEMBINA MATA HATI YANG TAJAM

Sempena Maulidur Rasul 1430H semalam, mari kita imbas kembali senario peperangan Badar yang merupakan peperangan pertama golongan kafirun dan Islam.

Bayangkanlah betapa payahnya Nabi Muhammad SAW dan para sahabat mengumpulkan kekuatan tentera pada ketika Islam masih baru di bumi Arab.

Tentera kecil Islam seramai 313 orang adalah tentera yang mempunyai ‘mata hati yang tajam’ dan keyakinan yang tinggi terhadap Allah SWT sehingga berjaya mengalahkan ribuan gerombolan askar kafirun.

Begitu jugalah hendaknya Melayu UMNO sempena pemilihan hujung Mac 2009 nanti. Yakinlah dan sedar-sedarlah bahawa Allah Yang Maha Pencipta sebenarnya masih baru lagi berbicara melalui junjungan Nabi Muhammad SAW pada 610 Masihi iaitu hanya lebih kurang 1,400 tahun yang lalu melalui lima ayat pertama Iqra’ bermaksud ‘Bacalah’ yang sebenarnya disasarkan juga kepada golongan cerdik pandai untuk memimpin ummah.

Dalam membina keyakinan kepada Allah dan mengasah ‘mata hati yang tajam’, ayat 3 surah Al-Maidah juga jelas menunjukkan Allah SWT menyeru umat Islam untuk yakin beriman hanya kepada-Nya dengan berfirman, Pada hari ini telah Ku sempurnakan untuk kamu agama mu, dan telah Ku cukupkan kepada mu nikmat-Ku, dan telah Ku redhai Islam itu jadi agama bagi mu.

Dengan merumuskan kedua-dua ayat suci al-Quran ini, kembalilah kepada Allah dan Islam! Ingatlah bahawa peraturan hidup kita di muka bumi ini telah diatur dengan sempurna melalui al-Quran, Hadis dan Sunnah, 

Ijma’ serta Qiyas.

Atas keyakinan ini juga, insya-Allah kita sebagai golongan cerdik pandai yang dipilih untuk memimpin ummah akan diberikan-Nya lorong jelas untuk memperolehi ‘mata hati yang tajam’, insya-Allah.

INGATLAH PEMIMPIN ADALAH IKON INTEGRITI RAKYAT

Rencana tulisan saya bertarikh 24 Februari yang lalu ada menyentuh kes-kes skandal seks Presiden Bill Clinton di Amerika Syarikat dan Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek di Malaysia sebagai bukti kepincangan sistem demokrasi anjuran rejim Amerika Syarikat yang berleluasa di serata dunia.

Sistem demokrasi suara rakyat kini telah menghalalkan semua cara menurut kehendak manusia untuk mengetepikan persoalan integriti pemimpin sehingga melanggar falsafah pegangan agama-agama dunia, terutamanya Islam.

Seorang pemimpin yang berkerjaya sebagai ahli politik perlu sentiasa ingat bahawa dia adalah public figure (personaliti awam) yang secara tidak langsung meletakkan dirinya sebagai public property (hak awam) yang mana setiap tutur kata, tingkah laku dan cara hidup pemimpin tersebut sentiasa dipantau lantaran terdedah kepada kritikan rakyat terhadap integriti pemimpin.

Justeru, rakyat sememangnya berhak untuk mengkritik tentang kemungkinan terdapat unsur-unsur rasuah, penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa dalam isu-isu berbangkit.

FERIZ OMAR ialah Presiden Pertubuhan 
Profesional Melayu & Pewaris Bangsa (ProWaris).




Artikel Penuh: 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Free Gaza