Saturday, August 30, 2014

Web 2.0 meremajakan hubungan rakyat

KELAHIRAN media baru dalam bentuk blog dan laman web persendirian sebenarnya bukanlah suatu senario asing dalam dunia komunikasi terkini. Namun demikian dalam konteks Malaysia, fenomena lonjakan popularitinya semakin menjadi-jadi sejurus selepas Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-12.
Masyarakat dilihat mula mengalihkan tumpuan dan berpusu-pusu ‘terjun’ ke medan siber untuk mendapatkan pelbagai informasi sebelum membuat keputusan dan mengambil tindakan.
Lantaran itu, pelbagai kelompok ‘penulis’ daripada golongan anak muda dan ahli-ahli parti politik ‘sakan’ mengambil peluang untuk meluahkan pendapat dan berkempen mengikut cita rasa tersendiri di alam maya. Papan kekunci menjadi pengganti mata pena dan buah pemikiran pula diluahkan di ruangan blog, laman web dan melalui aplikasi Web 2.0.
PERANG SARAF POLITIK ALAF BARU
Sebenarnya, sebelum PRU-12 lagi ‘perang saraf politik’ alaf baru melalui media siber (blogger, website dan forum) sudah pun tercetus.
Menurut kajian sebuah institusi pengajian tinggi, ketika PRU-12, pejuang-pejuang siber pro-kerajaan mungkin sedikit terlewat menyusun strategi untuk ‘menghunus senjata’. Justeru, tidak banyak yang dapat dilakukan oleh mereka dalam membaik pulih pelbagai isu dan masalah kredibiliti yang dilemparkan oleh pakatan pembangkang sehingga pelbagai dakwaan karut pembangkang dilihat seolah-olah ‘tepat dan betul’ oleh sebahagian besar rakyat.
Apa yang menjadi persoalan adalah sama ada pendekatan dan strategi ‘perang saraf politik’ alaf baru melalui media siber yang dilaksanakan ketika ini sudah menampakkan kesan positif? Saya amat setuju dengan beberapa pendekatan yang sedia terlaksana tetapi kebanyakannya belum menampakkan kesan yang begitu signifikan.
Yang perlu dipantau adalah beberapa budaya negatif pejuang siber yang boleh merosakkan grand design perancangan menghadapai PRU13.
Antara lain adalah pendekatan serangan overkill melampau yang digunakan sesetengah bloggers yang bertindak ke atas musuh sehingga memberikan imej buruk kepada komuniti pro-kerajaan dan parti kerajaan yang sebenarnya tidak bersalah!
Begitu juga dengan kesan negatif yang timbul ekoran daripada melularnya budaya untuk meletakkan ‘kasta’ di kalangan komuniti bloggers. Budaya ini perlu dielakkan kerana jika tidak ia akhirnya akan memecah belahkan angkatan pejuang siber yang kini disatukan di bawah satu matlamat dalam berdepan dengan cabaran PRU13.
PARTI PEMERINTAH PERLU ‘TAKTIKAL’ BARU
Masa berubah dengan pantas. Justeru, parti pemerintah juga sepatutnya tidak boleh kekal dengan ‘taktikal’ sama dan hanya asyik mengharapkan para bloggers yang kebanyakan mereka sembunyi di belakang nama-nama samaran untuk berjuang ‘sendirian’ di dunia maya!
Rebutlah peluang untuk mendekati rakyat di dunia siber kerana teknologi sememangnya sudah sedia ada dan terhidang di depan mata!
Baik Menteri, Timbalan Menteri, Ahli Parlimen dan juga keseluruhan jentera parti pemerintah peringkat negeri mahupun kawasan perlu menerima hakikat bahawa fenomena ‘web 2.0’ adalah satu-satunya infrastruktur untuk meluaskan pengaruh, membina imej ‘merakyat’ dan sekali gus membuktikan keikhlasan berkhidmat pada nusa dan bangsa.
Wujudkan akaun-akaun di laman web social networking popular di Malaysia. Social networking melalui Facebook, Youtube, Friendster (dahulunya paling popular) dan MySpace mesti ‘diterokai’. Facebook dikatakan mempunyai sekitar 250 juta pengguna seluruh dunia dan YouTube mencatatkan purata video streaming 1.2 bilion dalam sehari!
Dengan mewujudkan akaun-akaun di laman web social networking secara tidak langsung mewujudkan kelab peminat di dunia maya.
Selain itu, sensasi ‘Web 2.0’ seperti Twitter, Blogspot, Wordpress, Flickr, LinkedIn, Digg, LiveJournal, Imeem, YouTube, Tagged, Orkut, PhotoBucket dan Multiply perlu diteliti dan dipergunakan sebaik-baiknya.
Sebagai contoh, calon kerusi Presiden Iran, Mir Hossein Mousavi menggunakan ‘strategi Twitter’ untuk menyebarkan ucapan-ucapan kempennya !
LAMAN SESAWANG CHE DET,
1MALAYSIA DAN MY-MALAYSIA
Memiliki laman blog dan web peribadi juga akan membolehkan akses dua hala dengan rakyat berlaku lebih segera dan tanpa protokol. Sebagai contoh, laman blog Tun Dr. Mahathir, dikatakan laman blog paling popular di Malaysia! Begitu juga laman web 1Malaysia yang memberi peluang kepada rakyat mendekati idea Datuk Seri Najib Tun Razak.
Terbaru, Tan Sri Muhyiddin Yassin juga telah melancarkan laman webnya sendiri di www.my-malaysia.com.my sebagai suatu usaha mendekati rakyat. Namun yang unik di sini, inisiatif laman web beliau datangnya daripada kumpulan penyokong beliau sendiri!
Pemimpin-pemimpin kerajaan boleh memperuntukkan walaupun sekadar 15 minit sehari untuk ‘bersama rakyat’ di dunia siber melalui interaksi chatting. Paling tidak pun, apa salahnya jika sesekali menghubungi terus rakyat melalui talian telefon jika nombor perhubungan diberikan?
Bayangkan, melalui sentuhan Web 2.0 ini, masalah setempat yang kecil pasti boleh diselesaikan segera. Pada masa yang sama ia menunjukkan keberhasilan komunikasi berkenaan. Begitu juga jika terdapat idea-idea menarik daripada rakyat pula, ia tentu boleh diketengahkan.
Dengan wujudnya peremajaan hubungan terus secara top-down approach, ia secara tidak langsung menjurus kepada pengwujudan Bank Idea Rakyat secara maya yang akan meningkatkan lagi imej kerajaan di kalangan rakyat marhain !
FERIZ OMAR ialah Presiden Pertubuhan Profesional Melayu & Pewaris Bangsa (ProWaris)


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0202&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_05.htm&arc=hive#ixzz3BrWMfTKh
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Free Gaza